رولبرینگ های مخروطی SKF
رولبرینگ های مخروطی SKF
شامل دو جزء ،حلقه داخلی به همراه قفسه و غلتک ها و حلقه بیرونی
دارای شیار غلتک مخروطی در حلقه بالا و پایین
مناسب برای تحمل بارهای شعاعی و محوری
مزایا
اصطکاک کم
زمان آب بندی کوتاهتر
امکان اعمال بار بزرگتر در شروع چرخش و دقت بالاتر
رولبرینگ های مخروطی SKF چیست؟
رولبرینگ مخروطی skf از مهم ترین ابزار در صنایع تولید ماشین آلات صنعتی، جعبه دنده و خودرو به شمار می رود. این نوع رولبرینگ به گونه ای
طراحی شده است که بتواند متحمل بارهای محوری و شعاعی شود. رولبرینگ مخروطی skf انواع مختلفی دارد که بر اساس آن کاربردشان تعیین می
شود.
مشخصات فنی رولبرینگ مخروطی SKF
رولبرینگ های مخروطی SKF شامل سه بخش شیار خارجی، شیار داخلی و غلتک های مخروطی هستند.
رولبرینگ ها به نحوی طراحی شده اند که بتوانند فشارهایی را از بخش های محوری و شعاعی تحمل کنند.
معمولا رینگ خارجی مورد نیاز را از ورق های کشیده شده می سازند. رولبرینگ های مخروطی شامل دو لبه کوچک و بزرگ هستند. وظیفه لبه
کوچکتر ثابت نگه داشتن غلتک ها در جای خود هنگام تماس و برخورد با قفسه است. در مورد لبه بزرگتر باید گفت: غلتک ها ساختار مخروطی
شکل دارند که به موجب آن بارهای محوری ایجاد می شوند و مقاومت، ایستایی و تحمل در برابر این فشار از وظایف لبه بزرگتر است.
البته برای افرایش میزان تحمل یک رولبرینگ مخروطی باید زاویه تماس را بیشتر کرد. مضاف بر نکات گفته شده، از بارز ترین ویژگی های
رولبرینگ مخروطی بهره مندی از قدرت و ظرفیت بالا در جهت تحمل بارهای شعاعی است. در کنس های بالا و پایین رولبرینگ شیار غلتک
مخروطی دیده می شود و این در حالی است که حتی رول ها و ساچمه های موجود در آن ها به شکل مخروط هستند.
از آن جایی که این وسیله به گونه ای طراحی و ساخته می شود که با امتداد خطوط موجود در سطوح مخروطی شکل نهایتا در یک نقطه (شفتی
که رولبرینگ skf بر روی آن نصب است) بهم برسند، رولبرینگhttps://fstgroup.ir/ قدرت تحمل بیشتر در برابر فشار ناشی از بار های محوری و
شعاعی کسب می کند.
انواع رولبرینگ مخروطی skf
رولبرینگ های مخروطی skf قابلیت تفکیک شدن داشته، حلقه داخلی بهمراه قفسه وغلتک ها یک جز و حلقه بیرونی دوم را تشکیل می دهد. در
انواع مختلف یک ردیفه، دوردیفه و چهار ردیفه در دو اندازه متریک و اینچی تولید می شوند.
رولبرینگ مخروطی یک ردیفه skf
این نوع رولبرینگ skf ، قادر به تحمل بار محوری از یک جهت است. تحت بار شعاعی یک بار محوری در برینگ skf تولید می شود که باید مهار شود، لذا
معمولاً در کاربردها از دو رولبرینگ skf استفاده می کنند.
رولبرینگ های مخروطی یک ردیفه skf در دو اندازه متریک و اینچی تولید می شوند. در اندازه اینچی، حلقه داخلی به همراه قفسه غلتک ها
Cone
یک شماره و حلقه بیرونی Cup دارای شماره دیگر است که یک رولبرینگ مخروطی skf کامل شامل هر دوی این شماره ها می شود که با یک / از هم
جدا می شوند. نظیر:
K-11949/K-11910
پیشوند K علامت رولبرینگ مخروطی skf با ابعاد اینچی است.
رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه، مخصوص نصب دوتایی
در مواردی که استفاده از یک رولبرینگ مخروطی skf جهت تحمل مقدار بار مورد نظر کافی نباشد و یا مجبور به موقعیت دهی شافت از دو طرف
باشیم، از دو عدد رولبرینگ مخروطی skf آماده برای نصب استفاده می کنیم.
از مزایای این تولیدات می توان نصب ساده به علت عدم نیاز به کالیبره کردن حلقه فاصله گذار، هدایت محوری دقیق شافت، تعیین لقی محوری
شافت درهنگام ساخت، قدرت تحمل بار محوری و شعاعی بالا و نگهداری و روانکاری ساده تر ازطریق سوراخهای تعبیه شده در حلقه فاصله گذر را
نام برد. ترتیب قراردهی برینگ ها skf می تواند به صورت روبرو، پشت به پشت یا پشت سرهم باشد. در نصب روبرو از یک حلقه فاصله گذار بین
حلقه های بیرونی استفاده می شود. در طراحی پشت به پشت از دو حلقه فاصله گذار، یکی بین حلقه های بیرونی و دیگری بین حلقه های داخلی
استفاده می شود. مزیت این نوع طراحی نسبت به نوع قبل تحمل بارهای ممان است. در طراحی پشت سرهم بار محوری فقط از یک سمت ولی
توسط هر دو برینگ skf تحمل می شود. در این حالت نیز یک حلقه فاصله گذار بین حلقه های بیرونی و یکی از حلقه های داخلی کار گذاشته می
شود.
باید به یاد داشت هر مقدار ناهمراستایی شافت در این نوع رولبرینگ های دو تایی skf موجب کوتاه شدن طول عمر برینگ skf می شود.
لقی محوری داخل این رولبرینگ های skf توسط حلقه فاصله گذار تعیین می شود. هر گونه تغییر در لقی های نرمال با پسوند C همراه یک عدد دو یا
سه رقمی که معرف مقدار متوسط لقی داخلی برینگ است در جلوی شماره بلبرینگ skf مشخص می شود.
همچنین قفسه این نوع رولبرینگ های فولادی skf است.
نوع مخصوص از این رولبرینگ ها به TQ معروف است، دارای طراحی مخصوصی در لبه داخلی با غلتک هاست که عمل روانکاری را در آن محل
تماس بهینه ساخته و نیز شیار غلتک ها بطور مخصوص جهت توزیع مناسب بار ساخته شده است. کاهش اصطکاک و افزایش قدرت تحمل بار از
خصوصیات این نوع طراحی است.
طراحی مخصوص دیگر جهت کاربرد در مورد بارهای سنگین نظیر رولبرینگ های پینیون skf در دیفرانسیل اتومبیل هاست. این رولبرینگ های
skf دارای باراولیه بوده و این طراحی مخصوص با پسوندهایی نظیر CL7C, CL7A مشخص می شوند.
رولبرینگ مخروطی دو ردیفه skf